Afgelopen zaterdag, 19 september, was de eerste competitiedag in sporthal ’t Erf in corona-tijd. Beetje spannend, maar dankzij een goede voorbereiding is dat prima verlopen.
Een nieuwe competitie, nieuwe spelers, nieuwe teams, nieuwe competitieleider en… nieuwe omgangsregels rond de velden. Niemand heeft er om gevraagd, maar het coronavirus waart nog onzichtbaar rond.
De vereniging heeft in overleg met de gemeente maatregelen genomen waar de eigen spelers en tegenstanders zich aan moesten houden in de sporthal. Het was even wennen en opletten, maar het verliep prima. Waar het beter kon is lering getrokken en zijn de maatregelen daarop aangepast. Ook de gemeente was enthousiast over hoe het is verlopen en over de aangepaste maatregelen.
En o ja, er werden ook nog competitiewedstrijden gespeeld. Team J2 won met 7-1, team J3 speelde gelijk 4-4 en team J5 speelde gelijk met 3-3 (voor alle standen, uitslagen en datums, zie snellinks rechtsboven op de website).
In de aanloop is door de zaalwachten en het bestuur en de gemeente goed gekeken wat er aan maatregelen nodig was om dit voor iedereen (spelers en begeleiders) veilig en verantwoord te laten voorlopen. Hier kwamen een aantal maatregelen uit naar voren die zaterdag konden worden getoetst op realiteit.
- Handen schoonmaken bij binnenkomst
- Intekenlijst
- Wandelroutes volgen
- Eén (volwassen) begeleider per team
- Waar de begeleiders plaats te laten nemen
- Hoe om te gaan met koffie
- Hoe om te gaan met zaalindeling (velden, banken, etc)
Het was soms even puzzelen, maar het ging over het algemeen naar onze tevredenheid en we hebben een hoop geleerd van deze eerste wedstrijddag. De belangrijkste lessen zijn:
- Vertrouw er niet op dat de schoonmaakzuil bij de ingang gevuld is. De vereniging heeft gelukkig eigen ontsmettingsmiddel.
- De regel van één begeleider per team werkt niet altijd voor bezoekende teams, bv bij vijf spelers zijn er twee auto’s nodig. Dit hoeft niet erg te zijn, mits de volwassen begeleiders afstand houden tot elkaar en zeker tot andere teams. Zorg bij de thuis spelende teams voor niet meer dan één volwassene, dat biedt ook ruimte voor bezoekende teams.
- Maximaal drie thuisspelende teams tegelijk, dan heeft ieder team twee velden en voldoende zitruimte.
- De veldindeling kan het beste van tevoren klaar liggen, dat voorkomt verwarring en door elkaar lopende mensen.
- Bezoekende teams en hun begeleiders zo snel mogelijk verwijzen naar hun velden, en daar ook banken hebben staan langs het veld voor hen. Het plaatsen van banken achter het veld wordt door de meeste spelers als niet prettig ervaren (risico van struikelen), en moet dus vermeden worden.
- Voorkom opstopping bij de zaalopgang naast de dameskleedkamer. Accepteer dat koffiebekers worden meegenomen in de zaal om dat te voorkomen.
Met deze simpele regels in acht kan er eigenlijk weinig misgaan; de rest hangt af van ieders eigen gedrag tijdens de ochtend.
Aldus een tevreden Arno Schoenmakers die het geheel samen met Rudy en Suzanne scherp in de gaten heeft gehouden en waar nodig bijstuurde.
Rudi heeft later nog overleg gehad met de gemeente. Die gaf ook aan enthousiast te zijn te zijn over het resultaat en over de voorgestelde aanpassingen. Verder gaf de gemeente aan beter te letten op het aanvullen van de desinfectievloeistof.
Helaas, het douchen is nog steeds niet toegestaan…